Jak zvládnout ráno?

Photo by: David Vávra

Jak zvládnout ráno, nový režim, vyzvedávání, kroužky, nemoci? Září pro rodiče přináší zkrátka spoustu nových výzev. Zvlášť u rodin, kde děti nastupují do školek a škol nebo se rodiče vrací do práce. A i když se jde jen o třídu výš, stejně je to po prázdninách vždy trochu šok a je potřeba se sladit. Všechna poprvé s sebou přináší nervozitu, obavu z nového, možná i smutek, že něco končí, ale i naději a radost z nových začátků.  Ono si to nakonec všechno nějak sedne. Než se ale všichni zaběhnou, může to v rodině způsobit přeci jen trochu chaos.

A právě rána jsou pro chaos a stres jako stvořená. Zvlášť po prázdninách, kdy najíždíme na nový režim a možná úplně novou životní etapu, jsou právě rána pro nás velkou výzvou. Vypravit sebe, děti, vyvenčit psa a nic doma nezapomenout a neseřvat u toho celou rodinu, je pro mnohé z nás výzvou dne.

Máte pocit, že právě na ránu byste mohli přeci jen trochu zapracovat? A dá se to vůbec nastavit tak, abychom nejpozději po snídani nebyli zralí na druhou sprchu?

I když  má naše rodina za sebou vodění do školek a vypravování do škol, každý rok po prázdninách najíždíme do nového režimu. A letos u nás v rodině nastávají nové změny. Pro mě samotnou už to zase nebude jen o rozloučení se s dětmi doma mezi dveřmi, ale znovu budu odvádět toho nejmenšího dvě rána na pár hodin do školky. Co všechno mi pomáhá k tomu, aby ta rána nebyla jeden velký chaos, stres a řev? Přiznávám, že největší školou mi jsou mé vlastní krize, nedůslednost a špatná příprava. Možná si jimi budete muset také projít, možná vám ty moje ulehčí vaši situaci a rychlejší nastavení organizace pro vaši rodinu.

Co jsem se tedy  za těch deset let, co mám děti naučila? Jak vypadají naše rána a jak by  vypadat neměla?

Ranní priority

V minulém článku jsme se hodně věnovaly prioritám. Tento bod můžete využívat vlastně kdykoli a proč ne právě zrovna ráno. Jak chci aby naše ráno vypadalo? Co je pro mě po ránu důležité? Taky vás občas večer napadá, že to dochystám a udělám prostě ráno? A pak se divíte, že se to zase celé nějak zaseklo a zvrtlo? Ani ráno není nafukovací a stihneme v něm jen určité věci. Co to bude u vás? A jak si to zařídíte?

Pokud je pro vás také jednou z priorit nezaspat, musíme pro to něco udělat. Budík a  včasné zaplutí do postelí by mohlo být dobrým začátkem.

Pro nás je doma třeba i důležité, aby děti snídaly a nebyly pod tlakem. Pokud je včas probudíme a budeme my i ony vědět, co dostanou na snídani, máme napůl vyhráno.

Zvlášť s dětmi je dobré myslet na ráno už večer. Ptát se jich na úkoly, podepsané záznamníčky, předané složenky, atd. Ráno není totiž nikdy na nic dost času. Tuto věc se neustále učím a s přibývajícími dětmi je to čím dál větší nutnost. Nejen kvůli mě, ale i kvůli nim samotným. A řešit ráno zapomenutý úkol, chybějící lepidlo a hledání lístků na tramvaj je přesně to, co chcete po ránu zažít. Vsadím se, že vyloudit úsměv při rozloučení bude o dost težší:-)

Mojí osobní prioritou pro tento rok, která je pro mě zvlášť náročná, je právě dobrá nálada a pozitivní přístup. Otrávení rodiče ve stresu a rozespalé otrávené děti je totiž ta nejlepší kombinace, jak si hned po ránu zkazit den.

Ranní realita

Když máme priority určené, máme tu pak ale realitu všedních dní a také sebe, muže a ty děti, případně psa a nespolehlivé auto v garáži. Zkrátka mít jasné priority ještě neznamená, že vše půjde, jak má.

I my máme doma dítě, které se nerado probouzí a vše mu trvá a často nemá ani chuť snídat. Nejvíc nám pomáhá to s ním probrat ještě večer, co ho druhý den čeká, aby bylo připravenější. U nás třeba platí, že když se chce večer podívat na oblíbenou pohádku nebo si číst, tak je pořeba ale umět i ráno vstát a snídat. Pokud to nebude fungovat, musí jít dřív do postele. Každý víte, jaké je vaše dítě a pokud je pro něj ranní vstávání problém, zkuste tomu trochu předcházet. Vyplatí se vám to.

Pokud tušíte, kde by mohly ráno nastat problémy, zkuste svoji přípravu a energii věnovat právě jim a nejlépe jim vědomě předejít.

Photo by: David Vávra

Ranní pomocníci

Co všechno vám ulehčí a usnadní ráno? Máte své pomocníky? Je to zásoba kávy nebo oblíbených cereálií? Večer připravený stůl na snídani a připravené svačiny? Pokud sami víte, že rána jsou pro vás osobně docela náročnou disciplínou, připravte toho co nejvíc večer a do vašeho týdenního nákupu zahrňte vždy věci, které na snídani potřebujete. Zvlášť pokud máte konzervativní děti, které snídají pořád to samé a běda, když to dojde! Dobré je také mít zásobou ponožek a spodního prádla nejlépe v šuplících a ne kdesi v koši s vypraným prádlem (nebo ještě hůř se špinavý – ano, ano, vše je ze života).

Ranní plán B?

Nejde všechno podle plánu? Prostě jste zaspali, auto nenastartovalo a dítě vstalo špatnou nohou a vás bolí v krku? Někdy se toho sejde víc než dost. Pokud máte například zásobou svačin, které nemusíte dlouho připravovat nebo je máte pro tyto chvíle klidně i nakoupené, teď je čas je vytáhnout a omluva formou sms nebo telefonátu do školy či do školky, že se nestíhá a vše je jinak je asi samořejmostí. Oni vám hlavu neutrhnou, nebojte. Autem dnes nemůžete? Máte zjištěné a vytištěné spoje, které vás včas dopraví do školy a do práce?

Jak už jste možná vytušili, plány a náhradní plány hodně závisí na naší předchozí přípravě. Chaos, zmatky a stres přichází jako následek špatné přípravy nebo když příprava naprosto chybí. Pokud máte vyrazit ven jen sami, můžete improvizovat, pokud ale máte vyrazit ráno jako celá rodina, příprava a organizace budou vaší pravou i levou rukou. 🙂

Photo by: David Vávra

Tipy pro lepší ráno

  • Nezaspat

  • Nachystejte si co nejvíce věcí večer

  • Mějte po ruce pláštěnky a deštníky, protože člověk ráno nikdy neví.

  • Před odchodem zkontrolujte, zda všichni mají vše potřebné.

  • Zkuste to pozitivně a s úsměvem

Jak už jste možná pochopili, nejde o to stát se dokonalými a vždy připravenými. Život nám přinaší spoustu nečekaného. Pokud na běžné a opakující se činnosti budeme připraveni, budou se nám s jasnější hlavou řešit ty nečekané.

Ranní organizaci a rutině jsme se věnovaly už v únorovém článku. Naše dny, ani rána nemusí být jeden velký shon. Pokud hledáte inspiraci, jak si ráno ještě více zpříjemnit a nastavit podle vašich představ, přečtěte si právě tento článek. 🙂

e-mailovy klub mamami
E-mailový klub Mámami

E-mailový klub

Každý čtvrtek v 7 ráno odesíláme e-mail s novým článkem. To ale není všechno. V e-mailu posíláme také bonusy navíc, které na blogu nenajdete.  Pokud o ně nechcete přijít, zaregistrujte se do klubu.

Členství v klubu vás k ničemu nezavazuje. Pokud zjistíte, že vám naše e-maily nic nepřináší nebo nesplní Vaše očekávání, můžete se z klubu kdykoli odhlásit.

4 comments

  1. 3dmama says:

    Krásně napsáno, poznávám se od začátku až do konce. Klidné ráno = klidný večer. Když jsme „nastartování“ už ráno, je večer větší pravděpodobnost katastrofického večera. Na druhou stranu já se pořád učím, že ne všechny dny jsou na pohodu… Někdy je to prostě se skřípěním zubů a i tak to má být. A můj tip: u nás pomáhá v krizových dnech zejména na podzim a v zimě horká čokoláda, kakao ….zaručeně zlepší náladu dětem i mě. Cukry pak vyrovnánáme někde jinde…:)

    • To jsem ráda, že to máme podobně. 😀 Přesně, každý den není posvícení, i když bychom rády. A teda kakao a čokoláda po ránu je dobrý tip. To bych ty naše školáky po ránu hodně překvapila. Díky za inspiraci. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.