Pracovna jako místo, ve kterém je radost pracovat

Photo by Mamami

 

Myslím, že je skvělé, když pracovní stůl nebo celá pracovna vypovídají o tom, jaký je člověk, který k onomu pracovnímu stolu každý den usedá. Často se ale stane, že náš pracovní kout o nás vypovídá i to, co bychom možná raději nechali skryté. A co hůř, někdy se nám dokonce podaří vytvořit z naší pracovny prakticky neobyvatelné místo. To bývá většinou tehdy, když ztratíme v životě řád a necháme si všechny ty pracovní a denní povinnosti doslova přerůst přes hlavu. V těch chvílích pak úplně ztrácíme přehled o tom, co jsme udělali a co ještě udělat máme. Náš diář i hlava jsou neustále plné nesplněných úkolů. A náš pracovní stůl se zase doslova ztrácí pod nánosem nejrůznějších papírů. Věřím, že v podobné situaci už se někdy ocitl každý z nás. Pokud je podobný stav dočasný a víme, co udělat a jak, abychom věci vrátili zpátky do normálu, neděje se nic hrozného. Horší to ale je v případě, že naše práce je vlastně neustále jeden velký chaos. Stejně jako náš pracovní stůl a jeho okolí.

Jistě, k tomu, aby pro nás byla práce radost je třeba především to, abychom ji měli rádi (aspoň většinou). Pracovna, ve které se budeme cítit příjemně, ale dokáže často zpříjemnit i ty nejméně oblíbené pracovní činnosti. Pokud vám místo, kde pracujete zatím žádnou velkou radost nepřináší, je dnešní článek právě pro vás.

Photo by Mamami

Zbavte se každodenního stresu

Toužíte pracovat v prostředí, ve kterém nikdy nemusíte hledat kancelářské sponky ani sešívačku, a ve kterém mají všechny dokumenty jasný systém? Tak si pojďte takové prostředí vytvořit. Začít s tím můžete třeba ještě dnes.

Připravte se

Ještě než začnete s velkým úklidem vaší pracovny, nepodceňte dobrou přípravu. Ze všeho nejdřív si připravte pět košů či krabic s názvy:

  • Nechat (můžete si udělat jeden zvlášť na papíry a jeden na ostatní věci)
  • Vyhodit či darovat
  • Skartovat
  • Evidovat
  • Do jiné místnosti
Photo by Mamami

Roztřiďte všechny dokumenty

Na tuhle část si vyhraďte dostatečné množství času, zvlášť pokud jste podobný úklid dlouho nedělali. Právě tohle je totiž ta nejtěžší část z celého úklidu. Vezměte si všechny vaše šanony i složky a projděte všechny (ano, úplně všechny) papíry. A postupně je rozdělujte do košů s názvy „Evidovat“(např. doklady, které ještě musíte ze zákona nějaký čas skladovat nebo jsou zkrátka jinak důležité), „Skartovat“(dokumenty, které obsahují citlivé údaje) nebo „Vyhodit“(např. staré účtenky či záruční listy, které již nepotřebujete). V této fázi ještě dokumenty neuklízejte, pouze je roztřiďte do jednotlivých kategorií.

Roztřiďte vše ostatní

Skvělé! Tu nejtěžší (a pravděpodobně nejotravnější) část máte za sebou. V každém případě teď přichází čas zkrotit v pracovně všechny vaše zásuvky, poličky a skříňky. Proberte všechny své úložné prostory a roztřiďte všechny věci, které se v nich ukrývají do košů s názvy „Nechat“, „Vyhodit či darovat“ nebo „Do jiné místnosti“.

Pokud i tento krok uděláte důkladně, měli byste mít v tuto chvíli všechny věci kromě nábytku a elektroniky v jednotlivých koších.

Vytřít, umýt, naleštit

Právě teď máte jedinečnou příležitost vrátit zašlý lesk vašim skříňkám i poličkám. Setřete prach na psacím stole a vytřete také všechny zásuvky i skříně. Opatrně otřete světla i veškerou elektroniku ve vaší pracovně. Vysajte a do pračky dejte veškerý případný textil například v podobě podsedáků či koberečků.

Čtyři důležité otázky, než uložíte věci zpět

Jakmile máte ve své pracovně čisto a uklizeno, můžete se vrátit k jednotlivým košům. Začněte nejlépe košem, do kterého jste uložili dokumenty, které jste si chtěli ponechat. Ještě než je začnete rovnou zakládat do složek, berte do ruky jeden po druhém a pokládejte si následující otázky:

  • Je nutné daný dokument dál schovávat? (např. daňové doklady)
  • Budu jej v budoucnu ještě potřebovat? (např. záruční listy)
  • Mám na tento dokument místo? (např. staré časopisy)
  • Musím tento dokument uchovávat fyzicky? (v případě dokumentů, které je možné naskenovat a uchovávat nadále pouze v digitální podobě).
Photo by Mamami

Vytvořte systém

Teď konečně nastává ta chvíle, kdy můžete začít jednotlivé věci vracet na jim určená místa. Dejte si přitom klidně na čas a postupujte systematicky a logicky. Věci, které v pracovně potřebujete minimálně nebo máte pouze zákonnou povinnost je uchovávat, můžete s klidným svědomím dát do těch nejvyšších poliček. Naopak kancelářské potřeby či dokumenty, se kterými aktuálně pracujete, umístěte tak, abyste je měli na dosah ruky. U dokumentů si vytvořte systém, který vám bude vyhovovat co nejlépe, abyste se v nich dokázali rychle orientovat. Doporučuji vám vytvořit si na svém pracovním stole nebo v jeho těsné blízkosti centrum na příchozí poštu či dokumenty, které potřebujete ještě nějakým způsobem zpracovat. Jakmile práci s nimi dokončíte, založte je do příslušných složek nebo je vyhoďte či skartujte.

Promyslete si také nejlepší způsob uložení vašich věcí. Šanony jsou skvělá věc, ale nevyřeší každý váš problém. Nepořádek vám skvěle pomůžou zkrotit také nejrůznější košíky, krabice či složky. Neznamená to, že musíte ještě dnes vyrazit nakupovat. Prozatím můžete využít krabic, které doma máte (např. od bot). Veškeré nové úložné systémy si nejdříve dobře naplánujte i naměřte. Tyto úložné systémy vám společně s trochou disciplíny pomůžou udržet vaši pracovnu krásnou a uklizenou prakticky napořád.

Photo by Mamami

Dejte vaší pracovně duši

Ať už je vaše pracovna součást vašeho obývacího pokoje nebo pracujete mimo domov, jedno je jasné. Nejspíš pracujete denně a vaše práce vám zabírá podstatnou část vašeho dne. Místo, ve kterém trávíte několik hodin denně by tak nemělo být jen čisté a uklizené. Mělo by pro vás být především krásné a příjemné. Je samozřejmé, že pod těmito pojmy si každý z nás vybaví něco trochu jiného. Přemýšlejte tedy o tom, co to znamená konkrétně pro vás.

Začít můžete už samotným umístěním pracovního stolu (pokud je ve vašich možnostech jej případně změnit). Samotný psací stůl pak nijak nezahlcujte dekoracemi. Ty umístěte raději na některou z poliček. Obrázky a fotografie zase můžete zavěsit na zeď nebo připnout na nástěnku. V každém případě si stavte před oči věci, které se vám líbí, a které vás nějakým způsobem inspirují.

Zdá se vám, že tohle sami nezvládnete?

Papíry, papíry, všude samé papíry. Jak víme z vašich reakcí na sociálních sítích, takhle nějak spoustu z vás definuje svoji vlastní pracovnu.  A možná, že po dnešním článku sice teoreticky víte, co máte dělat, ale úplně vám k tomu chybí chuť, ale možná taky čas. Zkrátka máte pocit, že uklidit vaši pracovnu nemůžete nikdy zvládnout? Rozumíme vám. Pokud nechcete, nemusíte na to být sami.

V případě, že jste z Brna či blízkého okolí a rádi byste ze své pracovny (ať už té domácí nebo firemní) konečně vytvořili místo, kde bude radost pracovat, napište nám na náš e-mail info@mamami.cz. Rády vám s tímto nelehkým úkolem osobně pomůžeme. Společně s vámi všechny věci vytřídíme, zorganizujeme, a uložíme tak, aby výsledek byl nejen funkční, ale také krásný.

Využít ale můžete také naší virtuální organizace. S její pomocí vám sice jednotlivé dokumenty nevytřídíme. Pomůžeme vám ale s návrhem těch nejlepších úložných systémů právě pro vaši kancelář a rády s vámi doladíme také její celkový vzhled.

Naše služby ale můžete využít samozřejmě také v jakékoli jiné části vašeho domova.

e-mailovy klub mamami
E-mailový klub Mámami

Každý čtvrtek ráno dostávají členové našeho e-mailového klubu upozornění na nový článek, ale součástí jsou také nejrůznější výzvy či bonusy.

Pokud o ně nechcete přijít vy, přihlaste se do klubu už dnes.  Členství v klubu vás k ničemu nezavazuje. Pokud byste náhodou časem zjistili, že vám odběr našich novinek nevyhovuje, můžete se z klubu kdykoli odhlásit.

 

 

One comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..